Gespreksgroep rond Compassie, het boek van Karen Armstrong

‘Het principe van compassie ligt ten grondslag aan alle religieuze, ethische en spirituele tradities en roept ons op om ieder ander altijd te behandelen zoals we zelf willen worden behandeld.’ Zo staat het in het ‘Charter for Compassion’ dat schrijfster Karen Armstrong samen met vooraanstaande personen uit zes geloofstradities heeft opgesteld.

Maar wat is ‘compassie’ eigenlijk en hoe kunnen we daarnaar leven? In het boek Compassie stippelt Armstrong een programma uit dat ons in twaalf stappen kan leren hoe we een medemenselijker leven kunnen leiden. Ze gaat daarbij in op thema’s als eigenliefde, bedachtzaamheid, lijden, gedeelde vreugde, de grenzen van onze kennis van de ander en mededogen.

In deze gespreksgroep willen we enkele hoofdstukken lezen en er samen over in gesprek gaan. Het zal leerzaam zijn om ook buiten de christelijke traditie te kijken naar de verwoording en de praktijk van empathie en mededogen.

Voor de eerste bijeenkomst op 25 januari graag lezen: het Voorwoord, ‘wens voor een betere wereld’.

Leiding: ds. Wybren de Jong
Plaats: Kruiskerk
Data: woensdag 25 januari en 8 februari van 20.00 – 21.30 uur. Evt. vervolgavond(en) in overleg met de deelnemers.
Zelf aanschaffen: boek ‘Compassie’ van Karen Armstrong (prijs ongeveer €12,50).

Meld je uiterlijk 21 januari aan bij ds. Wybren de Jong: predikant@pgrkruiskerk.nl
In de informatiekast ‘Prikkel’  in de ontmoetingsruimte van de Kruiskerk ligt de flyer voor deze activiteit.