Ik hou erg van schrijven. Met een vulpen bedoel ik dan.

Als ik een preek moet schrijven, komt het best nauw bij mij.
Het papier moet niet te dun zijn, want als je met een vulpen schrijft – zoals ik al jaren doe – schrijft het niet lekker.

Op de lagere school heb ik nog net één jaar geschreven met een kroontjespen die je in zo’n inktpotje moest steken.
En dan had je een doekje om je pen mee schoon te maken.
Ik ben ooit nog eens op zoek geweest naar zo’n doekje, want voor een vulpen is dat ook best handig.
Ik weet nog hoe de verkopers van de verschillende winkels, waar ik hoopte zo’n doekje te kunnen kopen, me aankeken.
Alsof ik stamde uit het jaar 0.

Op 20 augustus jl. ben ik er mee gestart. Ik zocht iets waardoor ik elke dag kon schrijven.
En ik heb het gevonden: ik ben begonnen met het overschrijven van de Bijbel.
Niet begonnen bij het begin van de Bijbel, maar met het boek Psalmen.
Wellicht denk je nu ook: nou, dan stam je echt uit het jaar 0! Wie gaat er nu de Bijbel overschrijven?

En toch vertel ik het op het gevaar af dat je vindt dat dit wel erg ouderwets is.
Want het is rustgevend en bijzonder om die oude woorden over te schrijven en te proberen geen fouten te maken.
De woorden komen meer binnen. Het is echt aan te raden.

Het bracht me op een plan. Wat zou het mooi zijn als wij als gemeenteleden met elkaar bijvoorbeeld de vier evangeliën uit het Nieuwe Testament zouden overschrijven.
Ieder een stukje, in zijn/haar eigen handschrift. Misschien soms met een sierlijke letter beginnend…..En dat dan bundelen tot een Kruiskerk-editie: Anno 2020-2021.
Wat ons zal blijven herinneren aan de start van dit bijzondere kerkelijke seizoen.
Lijkt me geweldig om zo met elkaar bezig te zijn met woorden die teruggaan tot het jaar 0 en wonderlijk van blijvende waarde zijn.

4 Reacties

1. Peter Salomons

Leuk idee …. nu geen gekleurde hoedjes maar vier gekleurde pennen,
    Je zet me aan het denken Marjo en ga ik terug naar mn schooltijd : als ik moeilijke stukken moest leren dan schreef ik het ook over , en ja dat werkt , de stof dringt beter tot je door .!

2. Nic

Ik ben blij dat ik een jaartje jonger ben dan jij. Ik mocht op de lagere school gelijk met een (lekkende) balpen aan de slag. Ik moet er ook niet aan denken dat ik al die strafregels, door jaren heen, had moeten schrijven met een kroontjespen. Waarschijnlijk hadden mijn schooljaren dan nog veel langer geduurd. Zo leerde ik overigens op jonge leeftijd al wel dat wat je opschrijft veel beter blijft ‘hangen’. Of het altijd geholpen heeft…
    Ik vind je idee leuk, maar doe toch maar niet mee. Mijn schrijfvaardigheid en handschrift zijn, sinds het tijdperk van het toetsenbord, negatief geëvolueerd. Dus dat wordt niks.

3. Désirée

Wat een leuk idee! Ook ik hou heel erg van schrijven. Zo fijn om te beginnen met schrijven in een nieuwe agenda of, vroeger, in een nieuw schrift. Nu bezig om mijn eigen agenda te maken, ook zo leuk met, inderdaad, soms sierlijke letters. Dus als we dit echt gaan doen, dan doe ik zeker mee!!

4. Leane

Ik wil ook wel een “stuk” schrijven. Ik vind het een mooi idee. Daarbij neem ik ook graag een pen in de hand om iets te schrijven i.p.v. een toetsenbord.