Etty Hillesum in woord en muziek

In aanloop naar de jaarlijkse nationale herdenkingen op 4 en 5 mei organiseert Spirit in Roosendaal op vrijdagavond 21 april om 20.00 uur de Kruiskerk een mooie, bezinnende avond met teksten en muziek die het leven van Etty Hillesum oproepen.

Zij was 29 jaar toen zij in Auschwitz werd omgebracht. Haar dagboeken en brieven getuigen van een onconventioneel, veelkleurig denken dat traditionele beelden doorbreekt. De teksten beroeren met een wonderbaarlijke lichtheid en esprit.

Franck Ploum vertelt uit vrije en biografische teksten en fragmenten uit haar dagboek: “Bij Etty is sprake van mystiek én van verzet. Haar dagboek getuigt van een persoonlijke zoektocht naar wie ze is in relatie tot God. Met name de openheid van haar godsbeeld spreekt me aan. Daarbij leefde ze vanuit een spiritualiteit die inspireert maar ook schuurt. Ze probeerde om in elke situatie de mens te blijven zien – ook achter de kampbewaker in Westerbork. Bijzondere mensen zoals Etty slagen erin overeind te blijven in de meest onherbergzame omstandigheden. Misschien begint echte vrijheid wel met de zoektocht naar innerlijke vrijheid.”

De teksten worden omlijst met piano- en harpmuziek van onder meer Schubert, Scarlatti en Dussek die de lichtheid van Etty’s persoonlijkheid vangen, maar tegelijkertijd ook haar grote verlangen en haar geloof in het goede. Met Jetje van Wijk op piano en Ingeborg Verhoeven op harp.

Plaats: Kruiskerk, St Lucasplein 1, Roosendaal

Tijd: 20.00 – 22.00 uur inclusief een drankje na afloop.