• Dit evenement is voorbij.

Naar de Huijberg De film Departures

20 maart|14:30 - 18:30

Woensdagmiddag 20 maart vertonen we in De Huijberg de Japanse film Departures, met een gesprek na afloop onder begeleiding van Marjeet Verbeek.

De filmtitel verwijst naar een spirituele ruimte waar nabestaanden dankzij een troostrijk ritueel hun dierbare overledenen uitgeleide doen op hun reis naar gene zijde. Daigo, een werkloze cellist, keert met zijn vrouw terug naar zijn geboorteplaats en vindt daar werk bij de lokale uitvaartondernemer. Na aanvankelijke weerzin wordt hij geïnitieerd in de betekenis van dood en rouw.

Hij ontdekt de waarde van een traditioneel shintoïstisch ritueel, dat je nog op het Japanse platteland aantreft en dat in dienst staat voor mensen van iedere religieuze gezindte. Het behelst het op rituele wijze ‘kisten’ van de overledene in het bijzijn van de nabestaanden.

Een prachtig ritueel dat met zorg en toewijding wordt opgevoerd: nog één keer komt de dode ‘tot leven’.

Na afloop vieren we met de Broeders van Huijbergen de Vespers en genieten we van een heerlijke maaltijd.

Plaats:    De Huijberg, Boomstraat 7, Huijbergen

Datum: 20 maart