Graag vertellen we u wat meer over het werk in Ethiopië, dat onze kerk op dit moment steunt via het ZWO-jaarproject “Noodhulp & rampenpreventie in Ethiopië” van Kerk in Actie. De Ethiopische kerk en hulporganisatie zetten zich in om Ethiopische gezinnen te leren overleven in gebieden die maanden lang extreem droog zijn, zodat ze niet steeds de honger hoeven te ontvluchten of afhankelijk blijven van voedselhulp.

De Ethiopische boer Abdulkadir vertelt: ”Toen de kerk in mijn dorp kwam vertellen over landbouw met irrigatie, wilde ik eerst zien hoe dat in zijn werk ging. Ik deed mee op het land van mijn buurman. De oogst heeft me overtuigd. Die was zo goed: we hebben met tien man 1400 euro verdiend met de verkoop van de groenten. Daar hebben we onder andere vier ossen van gekocht. Die gebruiken we om het land te bewerken en we gaan ze vetmesten en vervolgens weer met winst verkopen.” Lachend vertelt hij verder: “Volgend jaar stel ik mijn stuk land beschikbaar voor irrigatie landbouw. De winst delen we weer met z’n tienen.”

Eén waterpomp met twee waterslangen
Voor dit landbouwproject zijn één waterpomp en twee waterslangen beschikbaar. Om de velden water te geven moeten de boeren de waterslangen steeds verplaatsen en van boven naar beneden laten lopen via de geulen die ze gegraven hebben. Abdelkadir: “Met de winst van de komende oogst willen we nog twee waterslangen aanschaffen, zodat we meer velden kunnen irrigeren. Vroeger hadden we alleen oogst als het voldoende regende. Ik had niet genoeg om met mijn gezin van te eten. We waren ieder jaar afhankelijk van voedselhulp van de overheid. Dit jaar hebben we voor het eerst in jaren geen voedselhulp nodig, omdat we nu voldoende verbouwen en zelfs groenten kunnen verkopen. Voorheen aten we nooit groenten. Dat was veel te duur. We eten dus ook een stuk gezonder!”

• voor 22 euro krijgt één persoon zaden die goed tegen droogte kunnen
  • voor 715 euro krijgt een dorp een generator en slangen voor irrigatielandbouw

De ZWO-commissie organiseert de komende tijd weer verschillende activiteiten voor dit jaarproject. De eerste activiteit is een spelletjes- en pannenkoekenmiddag en -avond op zaterdag 5 november vanaf 16-21 uur in de Kruiskerk.

Je kunt dit project ook steunen door een gift over te maken op IBAN-bankrekeningnummer NL52 INGB 0003 4455 91 van de Diaconie Protestantse Kerk Roosendaal o.v.v. “ZWO Rampenpreventie Ethiopië”.

Je kunt dit project steunen door mee te doen aan de activiteiten, die de ZWO-commissie organiseert en/of door een gift over te maken

Welk bedrag wil jij geven?

Hartelijk dank!