Afgelopen zondag wandelde een groepje van 14 mensen het door de werkgroep Ontmoeting & Inspiratie geïnitieerde ‘Kruispaadje Halsteren’.

De route startte voor de Sint Martinuskerk in Halsteren en voerde ons via de Sint Quiriniuskerk naar het buitengebied. Na de Spinolaberg, met uitzicht over de Nieuwe Beijmoer- en Auvergnepolder, liepen we door het poldergebied weer terug naar het beginpunt van de route.

Nic, onze enthousiaste wandelgids, vertelde ons smeuïge geschiedkundige verhalen bij gebouwen of monumenten die we passeerden.
Indruk maakte het stuk van de route dat verwees naar de watersnoodramp in 1953. De gezellige onderlinge gesprekken verstomden bij de gemarkeerde hoge palen die aangaven hoe hoog het water daar destijds gestegen is. Op iedere paal was een indrukwekkende tekst te lezen van uitspraken van destijds betrokken bewoners.
Bij het watersnoodmonument, dat symbool staat voor het aantal slachtoffers dat in die streek verdronken is, werden we zo mogelijk nog stiller.

De Sint Martinuskerk was het eindpunt van onze wandeling. We werden daar hartelijk ontvangen door gemeenteleden van de Protestantse Gemeente Halsteren en Nieuw- Vossemeer. Zij vertelden ons over de geschiedenis en bezienswaardigheden van de kerk.
Zo hoorden we onder andere dat de 12 bomen naast de kerk symbool  staan voor de 12 apostelen. Grappig detail was dat er 1 boom doet denken aan de afvallige apostel Judas: de boom mist zijn kroon als gevolg van stormschade.

We sloten de middag af met een drankje in het voormalige stadhuis, dat nu een gezellige eet- en drinkgelegenheid is.