Dit setje vertelstenen kregen de deelnemers aan de Klieder-autopuzzeltocht-Kerk op zondag 28 februari mee.

Ze moesten er wel eerst iets voor doen: één van de opdrachten was op met elkaar 40 stappen te lopen en het was de bedoeling om samen te werken. Dat leverde mooie plaatjes op. (Helemaal onderaan deze blog vind je alle foto’s)

Als je de plaatsjes op de stenen ziet, komen er wellicht wel verhalen boven. Ze horen bij verhalen die zich afspelen in de Stille Week: voor elke dag een steen.

Elkaar verhalen vertellen: het ligt aan de basis van de Bijbelverhalen. De meeste verhalen zijn eerst heel lang aan elkaar doorverteld voor ze werden opgeschreven. De opgeschreven verhalen zijn geen ooggetuige verslagen. De eigen beleving en/of betekenis van het verhaal is verweven in de verhalen die op papier zijn gezet.

Zo kun je ook deze vertelstenen gebruiken: het verhaal vertellen wat bij het plaatje hoort en wat jij van dat verhaal vindt, wat het voor jou betekent of juist niet. En dat dan delen met elkaar. Dan maak je je eigen geloofsverhalen!

De Kliederkerk-autopuzzeltocht-Kerk was op de 2e zondag van de veertigdagentijd. We lazen het verhaal van Jezus die met drie van zijn leerlingen de berg op gaat en op de berg Mozes en Elia ontmoet.  Als we als team met elkaar een Kliederkerk voorbereiden, kijken we onder andere naar opmerkelijke dingen in het verhaal. En aan de hand daarvan bedenken we leuke opdrachten. Dit keer bedachten we opdrachten rondom: de wolk, in slaap vallen, wie is belangrijk voor jou, geheim houden. Allemaal elementen die een rol spelen in het verhaal.

Op een wolk konden volwassenen en kinderen schrijven waar je blij van wordt. Twee weken geleden schreef ik er al over. Alle wolken hangen nu aan de gebedsboom in de kerk.

Een andere opdracht was: maak een affiche over wat jij belangrijk vindt, waar jij mensen voor wil wakker schudden. En: ontcijfer geheimtaal, schrijf een kaart aan iemand met wie je blij bent omdat je daar altijd terecht kunt.

Voor de volwassenen waren er een aantal vragen bij elke post op route van de tocht.

Veel dank aan iedereen die meegeholpen heeft met organiseren van en op deze dag!
Het leverde mooie dingen op.

Een impressie van de Klieder-autopuzzeltocht-kerk vind je hieronder.

0 reacties